Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Teleporady. Ministerstwo Zdrowia opublikowało zbiór zasad i dobrych praktyk dla lekarzy POZ

Ministerstwo Zdrowia oraz konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej przygotowali standardy organizacyjne oraz wytyczne w zakresie udzielania teleporad dla lekarzy POZ. Wypracowane rozwiązania mają na celu poprawę jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii SARS CoV-2.

Z końcem sierpnia wejdzie w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Zawarte w nim przepisy dotyczą m.in. ustalenia przez lekarza udzielającego teleporady, czy jest ona wystarczająca dla rozwiązania problemu zdrowotnego lub poinformowania pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego bezpośrednio oraz przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność. Rozporządzenie reguluje również kwestie przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowa pacjenta, tak by przepływ dokumentacji w formie elektronicznej był chroniony przed nieuprawnionym wykorzystaniem, ujawnieniem lub dostępem.

Dodatkowo konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej we współpracy z Ministerstwem Zdrowia opracował wytyczne dotyczące teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej udzielanych w czasie epidemii.

- Przygotowane dokumenty obligują świadczeniodawców do organizacyjnego przygotowania placówek do płynnej realizacji świadczeń w ramach teleporad, a także zawierają praktyczne wskazówki dla personelu medycznego, jak bezpiecznie realizować teleporady w czasie epidemii - informuje dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej.

Wytyczne określają m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Wskazują również przypadki, w których realizowane powinny być wizyty osobiste pacjentów w placówkach.

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem Ministra Zdrowia oraz wytycznymi konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej, realizacja teleporady, w tym ustalenie jej terminu są uzgadniane w miejscu wykonywania świadczeń, na stronie internetowej świadczeniodawcy lub telefonicznie.

Teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki lub położne, w zakresie ich kompetencji. Jest ona udzielana m.in. w formie porady telefonicznej, wideorozmowy, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową. O możliwości i sposobie jej realizacji powinna poinformować przychodnia. 

Przed teleporadą lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ musi potwierdzić tożsamości pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, w przypadku wideoporady po okazaniu dokumentu tożsamości albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta.

Podczas teleporady lekarz przeprowadza konsultację w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia świadczenia zdrowotnego lekarz może wpisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne.

W przypadku gdy problem, z którym zgłosił się pacjent uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, lekarz wskazuje na konieczności wizyty w placówce. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowanie w dokumentacji medycznej pacjenta.

Resort zdrowia informuje, że teleporady spotkały się z pozytywnym odbiorem wśród pacjentów. Dzięki temu pacjenci mieli możliwość ograniczenia kontaktów z innymi osobami i unikania miejsc, w których potencjalnie mogłoby dojść do zakażenia SARS CoV-2. Duża część z nich poleciłaby skorzystanie z teleporady swoim bliskim. Większość z nich uznała teleporady za potrzebny i wartościowy kanał kontaktu z lekarzem POZ.

DOKUMENTY:

 

Źródło: Ministerstwo Zdrowia

Liczba wyświetleń:

346

Skomentuj

System informatyczny hiszpańskiej służby zdrowia od marca został zaatakowany przez cyberterrorystów trzykrotnie. Ataki, które hiszpańskie służby oceniają jako bardzo poważne, zbiegły się z pandemią koronawirusa. Madrycka telewizja Telecinco,...
Ministerstwo Zdrowia przekaże w tym tygodniu dostawcom oprogramowania gabinetowego, funkcjonującego w przychodniach, dokumentację techniczną interfejsu, niezbędną do włączenia funkcji kierowania na testy do aplikacji gabinetowych - przekazał PAP w...
Mobilny Gabinet drWidget oferuje Ci kolejne udogodnienie, tj. możliwość korzystania z szablonów podczas przeprowadzania wizyt. Przetestuj nową funkcjonalność aplikacji! W tym celu, będąc w widokach “Wywiad”, “Badanie”, “Zalecenia” lub “Rozpoznanie...
Blisko 180 wystawców, ponad 120 warsztatów i wykładów - tak będzie wyglądać tegoroczne spotkanie Warsaw Dental Medica Show. Na targach nie zabraknie także dr100, czyli programu do prowadzenia gabinetów i klinik stomatologicznych. Już w październiku...