10 tysięcy osób w Małopolsce otrzyma opaski ratujące życie

Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

10 tysięcy osób w Małopolsce otrzyma opaski ratujące życie

W Krakowie zaprezentowano opaski używane w programie Tele-Anioł. Są lekkie, łatwe w obsłudze i co najważniejsze: mogą uratować życie. Pierwsze opaski bezpieczeństwa już trafiły do uczestników innowacyjnego projektu. W sumie pod skrzydła Tele-Anioła trafi 10 tysięcy niesamodzielnych osób z całego województwa.

Małopolski Tele-Anioł to największy projekt tego typu w Polsce. Województwo Małopolskie realizuje go wspólnie z Caritas Diecezji Kieleckiej i Stowarzyszeniem Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego z Suchej Beskidzkiej.

Projekt kierowany jest do osób niesamodzielnych, które z powodu złego stanu zdrowia, niepełnosprawności czy podeszłego wieku, powinny być objęte stałą opieką – a nie są, bo np. mieszkają same. Dzięki zastosowaniu prostej w obsłudze opaski, mogą wezwać pomoc.

Urządzenie przypomina z wyglądu elektroniczny zegarek, który zamiast wyświetlacza ma trzy przyciski. Najważniejszy jest czerwony guzik z napisem „SOS” – wystarczy go nacisnąć i przytrzymać kilka sekund, żeby automatycznie połączyć się z Centrum Teleopieki, w którym przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, pracują eksperci (m.in. ratownicy medyczni, psycholodzy), którzy udzielą potrzebnej pomocy – łącznie z wezwaniem pogotowia. Opaska ma wbudowany mikrofon i głośnik, można więc swobodnie rozmawiać, nie jest do tego potrzebny telefon.

Co ważne, na opaskę bezpieczeństwa można zadzwonić – urządzenia ma bowiem kartę SIM i indywidualny numer. Żeby odebrać połączenie, osoba posiadająca opaskę musi nacisnąć zielony przycisk (symbol „dymków”) – w ten sposób mogą się z nią skontaktować pracownicy Centrum Teleopieki, ale także np. jej bliscy.

Opaski bezpieczeństwa wyposażone są także w dodatkowe funkcje: czujnik upadku, GPS, lokalizator położenia opaski oraz czujnik tętna. Dodatkowo, naciskając trzeci, żółty przycisk (z symbolem „ludzi”), można odsłuchać komunikat m.in. o aktualnej godzinie oraz liczbie przebytych kroków.

Za utworzenie i prowadzenie Centrum Teleopieki, jest odpowiedzialne Stowarzyszenie Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego.

Małopolski Tele-Anioł to nie tylko opaska bezpieczeństwa i Centrum Teleopieki. Przez cały okres trwania pilotażu przewidziano również, że część z jego uczestników (ok. 3 216 osób) będzie miała możliwość skorzystania ze specjalnych usług opiekuńczych, które będą świadczone w ich domu – zarówno przez fachowców, jak i w ramach pomocy sąsiedzkiej. To nie tylko pomoc w zabiegach higienicznych, ale także wsparcie w codziennych obowiązkach – zakupach, przygotowaniu posiłków, drobnych porządkach, załatwieniu urzędowych formalności czy dotarciu na wizytę u lekarza. Czasem może być potrzebna tylko krótka rozmowa czy zwyczajny spacer. Co ważne, każda z tych osób otrzyma pomoc dostosowaną do indywidualnych potrzeb – planuje się, że będzie to ok. 20 godzin miesięcznie przez okres ok. 12 miesięcy. Za tą cześć projektu odpowiada Caritas Diecezji Kieleckiej.

W ramach projektu Tele-Anioł przewidziano również serię szkoleń. Specjalistyczne kursy przejdzie 160 opiekunów osób niesamodzielnych i ponad 1,6 tys. sąsiadów z całej Małopolski.

Całkowity koszt projektu to ponad 38 mln zł, z czego blisko 32,5 mln zł stanowią środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.


Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

 

Liczba wyświetleń:

239

Skomentuj

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę przepisów dot. wprowadzania Internetowego Konta Pacjenta. Zmiany dotyczą także m.in. dopuszczenia sprzedaży wysyłkowej niektórych leków przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne. Zgodnie z przyjętą ustawą,...
Od lutego trwa pilotaż e-recepty. W kwietniu do systemu podłączono wybrane apteki i placówki medyczne, a w maju rozpoczęto wystawianie pierwszych recept elektronicznych. Działania te mają umożliwić wprowadzenie e-recept do użytku w całym kraju od...
Informujemy, że kolejne nowe funkcjonalności są już dostępne w Gabinecie drWidget. Od teraz program umożliwia m.in. rozliczanie świadczeń stomatologicznych oraz edycję wielu deklaracji naraz. Sprawdź, jakie jeszcze nowości dla Ciebie...
15 listopada 2018, Warszawa Kongres skierowany jest do osób podejmujących się trudnego tematu zarządzania placówkami medycznymi. Spotkanie ma za zadanie m. in. zachęcenie uczestników do refleksji i dyskusji nad rezultatami ich pracy oraz kierunkami...