Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Nowoczesne technologie w mazowieckich szpitalach

Elektroniczny obieg dokumentacji, podpis biometryczny, chatbot czy platforma e-zdrowie – to tylko niektóre elementy projektu „E-zdrowie dla Mazowsza 2” realizowanego w placówkach medycznych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Podczas spotkania w Warszawie, w którym wzięła udział członkini zarządu Elżbieta Lanc, podsumowano kolejny etap programu.

– Efekty cyfryzacji widzimy na każdym kroku. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom wprowadzonym w placówkach medycznych pacjent ma ułatwiony dostęp do swojej dokumentacji czy kontaktu z lekarzem. Poza tym informatyzacja to korzyści w zarządzaniu szpitalem – nie tylko ze względu na elektroniczną dokumentację, ale też zarządzanie procesami wewnątrz organizacji – podkreśla członkini zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc.

Komfort personelu medycznego

Dzięki inicjatywom takim jak projekt „E-zdrowie dla Mazowsza 2” województwo mazowieckie rozwija rozwiązania dla jednostek medycznych, w tym Platformę regionalną e-zdrowie i cyfrowe archiwum długoterminowe. Umożliwiają one przekazywanie zleceń pomiędzy placówkami medycznymi a specjalistami np. w zakresie opisu badań obrazowych. Jedna jednostka może prowadzić leczenie pacjenta, a druga wspierać to leczenie przez konsultacje i specjalistyczne usługi medyczne, których wyniki niezwłocznie trafiają do placówki prowadzącej. Archiwum długoterminowe przechowuje dokumentację medyczną pacjentów w postaci cyfrowej, która – w odróżnieniu od dokumentacji papierowej – nie angażuje coraz większych powierzchni lokalowych, jest trwalsza i odporna na uszkodzenia mechaniczne, zapewnia czytelność istotnych treści. System elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) zapewnia zintegrowaną obsługę korespondencji przychodzącej, wychodzącej i wewnętrznej oraz jej obiegu, a także monitorowanie terminów realizacji spraw i zadań.

Udogodnienia dla pacjenta

Odciążenie pracowników medycznych i administracyjnych szpitali to korzyść dla pacjenta, któremu można poświęcić znacznie więcej czasu, należytą uwagę i zapewnić czytelność i integralność zgromadzonych dokumentów o jego stanie zdrowia.

– Czas zaoszczędzony na zadaniach administracyjnych lekarz może spożytkować na wykonywanie badań i udzielanie konsultacji medycznych. Otrzymuje on usystematyzowany pakiet danych o pacjencie w wersji elektronicznej. Może go analizować i dokonywać konsultacji z innymi specjalistami w sposób sprawny, szybki, niewymagający transportu akt czy wysyłki pocztowej – zaznacza dyrektor Departamentu Cyfryzacji, Geodezji i Kartografii Marcin Pawlak.

Projekt „E-zdrowie dla Mazowsza 2” przygotował także podstawy usługi Chatbota, czyli zautomatyzowanego programu konwersującego udzielającego odpowiedzi na pytania rozmówców. Założeniem tego narzędzia jest ułatwienie wstępnej komunikacji z pacjentem.

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, w sferze teoretycznych możliwości chatboty z rozbudowanymi algorytmami sztucznej inteligencji mogłyby w przyszłości np. sugerować występowanie charakterystycznych objawów pewnych grup schorzeń jedynie na podstawie prowadzonej z pacjentem rozmowy, identyfikując zaburzenia wypowiedzi, problemy z logicznym udzielaniem odpowiedzi, drżeniem lub zanikiem głosu itp. To oczywiście nie byłaby jakakolwiek diagnoza lekarska, a jedynie sugestia w zakresie stanu zdrowia i propozycja konsultacji z właściwym specjalistą, a także próba uzupełnienia danych o niepokojących objawach. Taki zakres pomocy pacjentowi, choć nie oznacza faktycznej pomocy medycznej, może znacznie skrócić proces diagnozy lekarskiej, ograniczyć ryzyko straty czasu pacjenta na wizyty u niewłaściwych specjalistów czy minimalizować zjawisko bagatelizowania sygnałów wysyłanych przez organizm. Chatbot byłby zdolny obsłużyć tysiące osób jednocześnie, bez wyczekiwania na połączenie z konsultantem.

Jednym z istotnych ułatwień zaimplementowanych w projekcie „E-zdrowie dla Mazowsza 2” jest również umożliwienie jednostkom medycznym wprowadzenia systemu tzw. podpisu biometrycznego. Usprawnia on proces udzielania zgód przez pacjenta przy rejestracji szpitalnej. Umożliwia także skrócenie czasu podpisywania cyfrowych formularzy przez większą liczbę osób.


Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Liczba wyświetleń:

331

Skomentuj

Centrum e-Zdrowia we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych przygotowało badanie satysfakcji osób głuchych i słabosłyszących z korzystania z Internetowego Konta Pacjenta oraz aplikacji mobilnej mojeIKP. Pytania w ankiecie zostały przetłumaczone na...
Paweł Kikosicki po dwóch latach odchodzi ze stanowiska dyrektora Centrum e-Zdrowia. Poinformował o tym w mediach społecznościowych. - Po ponad 2 latach nadszedł czas pożegnać się z Centrum e-Zdrowia. To był bardzo intensywny okres, w trakcie którego...
Wygodny dostęp do obszernych baz informacji medycznych zapewnia Ci widok główny aplikacji oraz widok przeprowadzania wizyty. O jakich konkretnie bazach mowa? Zajrzyj do artykułu i sprawdź! W MyDr EDM bazy informacji medycznych masz zawsze pod ręką -...
15-16 września, Warszawa NIL IN, Sieci Lekarzy Innowatorów Naczelnej Izby Lekarskiej zaprasza na spotkanie liderów tworzących przyszłość opieki zdrowotnej. Najważniejsze wydarzenie samorządu lekarskiego poświęcone innowacji w systemie opieki...