Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Teleporady spotkały się z pozytywnym odbiorem wśród pacjentów

Ministerstwo Zdrowia, we współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz konsultantem krajowym w dziedzinie medycyny rodzinnej, przeprowadziło badanie satysfakcji pacjentów korzystających z teleporad u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w okresie epidemii COVID-19.

Badanie przeprowadzone zostało na podstawie ankiety zawierającej pytania dotyczące teleporad oraz satysfakcji i opinii pacjentów korzystających z tej formy kontaktu ze swoim lekarzem POZ.

Treść pytań oraz zagadnienia poruszone w ankiecie zostały merytorycznie zatwierdzone przez dr hab. n. med. Agnieszkę Mastalerz - Migas, konsultant krajową w dziedzinie medycyny rodzinnej.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że teleporady spotkały się z pozytywnym odbiorem i zostały uznane przez większość pacjentów, którzy z nich korzystali, za potrzebny i wartościowy kanał kontaktu z lekarzem POZ.

Dostępność teleporady

Z badania wynika, że w czasie epidemii 80% konsultacji medycznych odbywało się w formie teleporady. Dzięki temu pacjenci mieli możliwość ograniczenia kontaktów z innymi osobami i unikania miejsc, w których potencjalnie mogłoby dojść do zakażenia SARS CoV-2.

>>>ZOBACZ TEŻ: MyDr – platforma medyczna dla Twojego pacjenta

76,4% badanych nie miało problemu z dodzwonieniem się do POZ. 14,3% respondentów zadeklarowało dodzwonienie po kilku próbach. Zaledwie 1,5% badanych pacjentów nie miało możliwości dodzwonienia się do swojej przychodni POZ.

Skuteczność teleporady

W znaczącej większości, gdyż aż blisko 92% badanych zadeklarowało rozwiązanie problemu podczas teleporady. Jedynie 8,2% respondentów przyznało, że zgłoszony problem nie został rozwiązany.

Zdecydowana większość badanych była zadowolona z przekazania pełnej informacji o tym, jakie są zalecenia lekarza, jakie dodatkowe badania należy wykonać oraz jak zażywać leki i gdzie ewentualnie zgłosić się na dalsze leczenie, było to blisko 97% badanych. Przyjęcie niepełnej informacji o tym, kiedy badany musiał dopytać o przyczynę dolegliwości, czy też jak zażywać leki oraz kiedy zgłosić się na ponowną konsultację zadeklarowało niespełna 2% badanych pacjentów, natomiast 1,3% ankietowanych nie otrzymało satysfakcjonującej informacji na temat zgłoszonego problemu zdrowotnego.

>>>ZOBACZ TEŻ: TOP 5 bezpłatnych aplikacji dla pacjenta

Aż 97,8% ankietowanych deklarowało, że lekarz właściwie i satysfakcjonująco zadbał o pacjenta, przekazując komplet niezbędnych mu dokumentów (recepty, skierowania, zalecenia). Wśród 1,5% osób zdarzyło się, że lekarz przekazał jedynie jeden z dokumentów, a pacjent upomniał się o pozostałe samodzielnie. 0,7% ankietowanych wskazało, że lekarz nie wydał odpowiednich dokumentów, mimo, że zlecił wykonanie badań.

Jakość świadczonych usług

Respondenci zostali zapytani również o jakość udzielonej porady medycznej podczas teleporady. 41,7% ankietowanych jest zadowolonych z udzielonej teleporady, w ich ocenie jakość świadczonych usług była porównywalna z poradami udzielonymi podczas wizyty osobistej w placówce POZ. 16% ankietowanych oceniało teleporadę jako usługę przewyższającą jakościowo stacjonarną wizytę w placówce POZ. 36,3% ankietowanych oceniło jakość wizyty stacjonarnej wyżej niż teleporadę. W ocenie tej grupy badanych ważnym aspektem jest możliwość bezpośredniego kontaktu z lekarzem oraz dopytanie o szczegółowe zalecenia terapeutyczne. 6% respondentów zgłosiło, że podczas udzielonej teleporady/wideoporady lekarz ogólnikowo poinformował ich o zaleceniach, byli zmuszeni samodzielnie dopytać o dokładniejsze informacje dotyczące procesu leczenia.

>>>ZOBACZ TEŻ: Wystawiaj e-skierowania i zarabiaj więcej

43,2% badanych osób jest przekonanych, że teleporady/wideoporady powinny stanowić jeden z głównych kanałów kontaktu z lekarzem POZ i to lekarz powinien określać, czy konieczne jest udanie się do placówki POZ. 21,7% respondentów uważa, że taki kanał kontaktu jest odpowiedni jedynie przy konsultowaniu przewlekłych, znanych wcześniej problemów zdrowotnych. Jeśli zaś chodzi o kontynuację leczenia przewlekłego, 8,7% osób badanych wskazuje teleporady/ wideoporady jako źródło kontaktu z lekarzem POZ. 16,9% respondentów uważa, że teleporada powinna stanowić alternatywny sposób kontaktu z lekarzem, niezależnie od problemu pacjenta. Tylko 9,4% ankietowanych nie widzi potrzeby włączenia teleporad/ wideoporad jako kanału kontaktu z lekarzem POZ.

Autorzy raportu wskazują, że przy dalszym rozwoju teleporad, dla zwiększenia poziomu satysfakcji pacjentów, należy skupić się na udoskonaleniu takich aspektów jak: możliwość skontaktowania się z przychodnią POZ, a także przekazywanie pełnej, wyczerpującej informacji na temat procesu leczenia pacjentowi oraz wszelkich niezbędnych dokumentów podczas teleporady. Ważna jest również możliwość skorzystania z wizyty osobistej, gdy teleporada nie przynosi oczekiwanego rezultatu.

Pełen tekst Raportu z badania satysfakcji pacjentów korzystających z teleporad u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w okresie epidemii COVID-19 mozna pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Zdrowia [Plik PDF].

 

Liczba wyświetleń:

390

Skomentuj

Dolnośląskie Centrum Onkologii uruchamia e-usługi dla pacjentów, które poprawią koordynację opieki nad osobami z podejrzeniem choroby nowotworowej. Wpisując swoje dane do aplikacji e-screening, dowiemy się, gdzie i jakie badania profilaktyczne...
Minister zdrowia Adam Niedzielski w poniedziałek wręczył nominację na podsekretarza stanu Annie Goławskiej, która do tej pory pełniła funkcję dyrektora generalnego w Ministerstwie Zdrowia. Wiceminister Anna Goławska będzie odpowiedzialna za...
Przedstawiamy nowości w aplikacjach: Gabinecie drWidget i MyDr. W tej pierwszej umożliwiliśmy podgląd grafiku lekarza w module “Wizyty”, w widoku kafelkowym. Z kolei MyDr od teraz oferuje funkcjonalność płatności on-line za wizytę. Mobilny gabinet...
Blisko 180 wystawców, ponad 120 warsztatów i wykładów - tak będzie wyglądać tegoroczne spotkanie Warsaw Dental Medica Show. Na targach nie zabraknie także dr100, czyli programu do prowadzenia gabinetów i klinik stomatologicznych. Już w październiku...