Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Stanowisko PNRL dot. rozwoju telemedycyny w Polsce

25 października Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło Stanowisko w sprawie niektórych aspektów rozwoju telemedycyny w Polsce. Poniżej publikujemy tekst stanowiska w całości.

W obliczu dynamicznego i nieuniknionego postępu technologicznego w dziedzinie nauk medycznych na świecie Prezydium NRL stoi na stanowisku, że osiągnięcia cywilizacji w tym zakresie powinny być prawidłowo wdrażane i wykorzystywane w polskim systemie opieki zdrowotnej. W szczególności dotyczy to rozwiązań związanych z możliwością udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (telemedycyna).

W ocenie Prezydium NRL przepisy art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, które dopuszczają udzielanie świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wydają się niewystarczające wobec obserwowanego rozwoju telemedycyny w Polsce.

W ocenie Prezydium NRL niezbędne jest szczegółowe określenie standardów i wytycznych w zakresie udzielania świadczeń telemedycznych, co zagwarantuje bezpieczeństwo i ochronę pacjentów, lekarzy i lekarzy dentystów. Konieczne jest także, by konsultacja telemedyczna zapewniała odpowiednią jakość, prowadzona była zgodnie obowiązującymi zasadami etyki lekarskiej, w szczególności z zachowaniem tajemnicy lekarskiej oraz zgodności z sumieniem lekarza, z dokładnym poinformowaniem pacjenta o ewentualnych ograniczeniach konkretnej metody telemedycznej oraz o możliwości wyboru przez pacjenta bezpośredniego kontaktu z lekarzem, na każdym etapie udzielania takiego świadczenia telemedycznego.

Jednocześnie Prezydium NRL kierując się troską o jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych podkreśla, że za wyborem przez pacjenta sposobu udzielenia świadczenia zdrowotnego w ramach telemedycyny nie powinno stać kryterium ceny. Zdaniem Prezydium NRL nie ma powodu, żeby ten sam rodzaj świadczenia, ale udzielony z wykorzystaniem technologii telemedycznych charakteryzował się inną (niższą) odpłatnością niż świadczenie zdrowotne udzielone w osobistym kontakcie z pacjentem.


Źródło: NIL

Liczba wyświetleń:

417

Skomentuj

Na początku czerwca resort cyfryzacji udostępni nową wersję aplikacji ProteGO Safe, dzięki której użytkownik może m.in. otrzymać informację o kontakcie z osobą zakażoną wraz z instrukcją, jak postępować - powiedział PAP minister cyfryzacji Marek...
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia rozpoczyna nowy cykl publikacji informacyjno-edukacyjnych na temat Internetowego Konta Pacjenta (IKP), serwisu pacjent.gov.pl oraz e-usług w ochronie zdrowia. Cykl prowadzony będzie w mediach...
Kolejne nowości są już dostępne w Gabinecie drWidget. Znajdziesz je podczas wystawiania e-recepty, w widoku głównym na liście zaplanowanych wizyt oraz w aplikacji mobilnej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. Tym razem przedstawiamy Ci trzy...
26 -28 czerwca 2020 r. Poznań XIV Kongres TOP MEDICAL TRENDS odbędzie się w Poznaniu w dniach 26-28.06.2020 r. Tradycyjnie na spotykaniu przedstawione zostaną najważniejsze i najciekawsze problemy medycyny. Na kongresie będzie blisko 100 ekspertów z...