Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Tempo cyfryzacji ochrony zdrowia w Polsce znacząco przyspieszyło. Już niedługo e-skierowanie

Do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniem oraz listami oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej. W czwartym kwartale 2018 r. – według najnowszych zapowiedzi resortu zdrowia – ruszy pilotaż elektronicznych skierowań.

W związku z planowanym rozpoczęciem w czwartym kwartale 2018 r. pilotażu e-skierowania w ramach realizowanej przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia Platformy P1, konieczne jest dokonanie modyfikacji części przepisów dotyczących zasad udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w obszarze skierowań.

Obecnie ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawiera definicję skierowania, która zakłada, że skierowanie jest co do zasady dokumentem w postaci elektronicznej, natomiast w enumeratywnie wskazanych przypadkach ma ono postać papierową. Zastosowana typologia nie jest jednak właściwa i budzi liczne wątpliwości interpretacyjne, bowiem katalog skierowań w postaci papierowej ma niejednolity charakter (obejmując skierowania odpowiadające poszczególnym zakresom świadczeń, jak i wszelkie skierowania np. dla osób o nieustalonej tożsamości). Z powyższych względów, jest konieczne wprowadzenie nowej regulacji dotyczącej skierowań w postaci elektronicznej.

Z ustawy o świadczeniach będzie wprost wynikać, jakie skierowania będą miały postać elektroniczną. Będą to skierowania, o których mowa w art. 57 i art. 58 ustawy o świadczeniach, czyli skierowania na ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, na leczenie szpitalne oraz na badania medycyny nuklearnej, badania tomografii komputerowej, badania rezonansu magnetycznego, badania endoskopowe przewodu pokarmowego i badania echokardiograficzne płodu.

Ustawodawca podkreśla, że docelowo katalog skierowań w postaci elektronicznej wraz z rozwojem Platformy P1 może być stopniowo poszerzany na inne rodzaje skierowań.

Skierowania w postaci elektronicznej, tzw. e-skierowania, nie będą obejmować dokumentów, które potocznie często są nazywane również skierowaniami albo zleceniami, a dotyczą one kierowania pacjentów na różnego rodzaju badania czy konsultacje w ramach już udzielanych tym pacjentom świadczeń opieki zdrowotnej. Dotyczy to takich sytuacji, jak kierowanie pacjenta w ramach planowego leczenia operacyjnego w szpitalu na badania diagnostyczne i konsultacje, czy też kierowanie przez podmiot udzielający świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej na dodatkowe badania diagnostyczne w związku z prowadzonym leczeniem (wówczas to świadczeniodawca pokrywa koszty tych badań).

E-skierowania będą miały postać papierową w przypadkach, gdy będą wystawiane dla osób o nieustalonej tożsamości, w przypadku braku dostępu do systemu teleinformatycznego Platformy P1 oraz na potrzeby świadczenia opieki zdrowotnej, udzielanego poza granicami kraju.

E-skierowania będą wystawiane, podobnie jak e-recepty, w ramach Platformy P1 i w związku z powyższym ich centralizacja nastąpi już na etapie ich tworzenia oraz przydzielania im numerów, co ma niebagatelne znaczenie dla praktycznej realizacji normy prawnej określającej, że pacjent w celu otrzymania danego świadczenia opieki zdrowotnej może wpisać się tylko na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.

Pacjent, któremu zostanie wystawione e-skierowanie, otrzyma informację o wystawionym skierowaniu na wskazany adres poczty elektronicznej, numer telefonu albo w formie wydruku.

Pełną treść projektu można znaleźć na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Jak wynika z tegorocznego badania „E-zdrowie oczami Polaków”, przeprowadzonego przez LekSeek Polska, sami pacjenci są bardzo otwarci na cyfrowe rozwiązania w służbie zdrowia. Za najbardziej atrakcyjne uważają możliwość wprowadzenia rejestracji online na refundowane wizyty oraz otrzymywanie recept i zwolnień lekarskich drogą elektroniczną.

Programem, który najszybciej dostosowuje się do nowoczesnych rozwiązań jest Gabinet drWidget. Umożliwia on nowoczesne zarządzanie przychodnią lub indywidualnym gabinetem lekarskim i spełnia wszystkie ustawowe wymogi dotyczące Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.

Gabinet drWidget to pierwsza w Polsce aplikacja gabinetowa w pełni obsługująca certyfikat ZUS, dzięki któremu można szybko i wygodnie autoryzować elektroniczne zwolnienia lekarskie. Program umożliwia także autoryzację e-ZLA przy pomocy podpisu kwalifikowanego. Twórca programu ułatwia dodatkowo lekarzom załatwienie formalności, związanych z podpisem kwalifikowanym. Lekarz może powierzyć firmie jego wyrobienie - i to bez żadnych opłat. Oszczędza wówczas pieniądze i czas.

Gabinet drWidget już teraz w bardzo prosty sposób umożliwia również wystawianie i drukowanie recept lekarskich, zgodnie z wytycznymi NFZ oraz obowiązującymi przepisami, a gdy tylko resort zdrowia umożliwi wystawianie e-recepty, automatycznie dostosuje się do tej funkcji i pozwoli płynnie przejść do nowych rozwiązań. Podobnie będzie z e-skierowaniem.

To co odróżnia Gabinet drWidget od innych tego typu programów, to jego dostępność w chmurze. Dzięki temu lekarz lub zarządca przychodni nigdy nie musi pamiętać o żadnych aktualizacjach programu. Wszystko odbywa się automatycznie, a placówka zawsze korzysta z najnowszej wersji aplikacji, spełniającej wszystkie aktualne wymogi dotyczące cyfryzacji służby zdrowia. Program jest także zgodny z najnowszymi wytycznymi RODO.

Dostępność programu w chmurze oznacza dla użytkownika niezależność i swobodę korzystania. Program nie jest „przypisany” do konkretnego komputera, na przykład w gabinecie lekarskim, co byłoby równoznaczne z brakiem dostępu do bazy danych po zakończeniu pracy. Aby korzystać z Gabinetu drWidget, wystarczy połączenie z internetem - z dowolnego urządzenia, także z telefonu - program jest bowiem dostępny również w postaci aplikacji mobilnej.

Wersja on-line oznacza oszczędności finansowe - nie ma konieczności instalowania w placówce kosztownej infrastruktury serwerowej. Takie rozwiązanie, to także gwarancja bezpieczeństwa - lekarz nie musi obawiać się, że w przypadku awarii komputera utraci wszystkie dane.

Dla wszystkich zainteresowanych na stronie www.drw.pl dostępna jest wersja demonstracyjna programu (z fikcyjnymi danymi), która pozwala zapoznać się z programem i jego różnymi funkcjami.

W razie pytań dotyczących dostępu do aplikacji, bezpieczeństwa danych czy jakichkolwiek innych kwestii zapraszamy do kontaktu z z konsultantami pod nr telefonu 33 445 43 45 lub drogą mailową na kontakt@drw.pl.

 

Liczba wyświetleń:

1 970

Skomentuj

Minister Zdrowia informuje, że związku z nowymi zasadami wystawiania i realizacji tzw. „recept rocznych”, które zostały wprowadzone ustawą z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia...
W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiły się nowe dokumenty, dzięki którym swoje uprawnienia zawodowe potwierdzi ponad 360 tysięcy osób w Polsce, wpisanych do rejestru przez okręgowe rady pielęgniarek i położnych. Od teraz wśród elektronicznych dokumentów...
Wygodny dostęp do obszernych baz informacji medycznych zapewnia Ci widok główny aplikacji oraz widok przeprowadzania wizyty. O jakich konkretnie bazach mowa? Zajrzyj do artykułu i sprawdź! W MyDr EDM bazy informacji medycznych masz zawsze pod ręką -...
15-16 września, Warszawa NIL IN, Sieci Lekarzy Innowatorów Naczelnej Izby Lekarskiej zaprasza na spotkanie liderów tworzących przyszłość opieki zdrowotnej. Najważniejsze wydarzenie samorządu lekarskiego poświęcone innowacji w systemie opieki...