MZ podsumowuje pilotaż e-recepty
Ponad 23 tys. e-recept wystawiono w trwającym od 25 maja pilotażu. Rekordzistka wystawiła ich niemal 4 tys. Elektroniczna recepta - to jeden z najbardziej wyczekiwanych elementów zinformatyzowanej ochrony zdrowia. Jest przekazywana pacjentowi za pośrednictwem e-maila, SMS lub jako wydruk informacyjny.
Pilotaż zaczął się w Siedlcach i Skierniewicach, potem dołączyła do niego Krynica-Zdrój oraz Wysokie (woj. lubelskie). Recepty wystawiało w pilotażu blisko 70 lekarzy. Skorzystało z nich ponad 5,2 tys. pacjentów. Najstarszy lekarz, wypisujący elektroniczną receptę ma 70 lat, a najstarszy pacjent, który skorzystał z nowego rozwiązania skończył lat 98.
Nowa forma wystawiania i realizowania recept przynosi korzyści przede wszystkim pacjentom. Elektronicznej recepty pacjent nie zgubi ani nie zniszczy. Gdy któregoś z przepisanych leków nie znajdzie w jednej aptece, bez problemu wykupi go w innej – bez konieczności sporządzenia odpisu przez farmaceutę. Wszystkie dane niezbędne do wykupienia leku z e-recepty są dostępne przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP), które każdy pacjent może aktywować na portalu pacjent.gov.pl.
Zdaniem resortu zdrowia, wraz z e-receptą zniknie problem nieczytelnych recept. Farmaceuci unikną problemów z ich realizacją, a pacjenci nie będą musieli wracać do lekarzy z prośbą o korektę. E-recepta oszczędzi też wielu wizyt przewlekle chorym, cyklicznie zgłaszającym się do lekarzy z prośbą o wypisanie kolejnej recepty na stale przyjmowane leki.
Wystawianie elektronicznych recepty pozwala oszczędzić lekarzowi nawet 30 minut dziennie (dane ze Szwecji), dzięki czemu więcej czasu może on poświęcić na badanie i kontakt z pacjentem. Śledzenie historii przepisanych leków pozwoli też lepiej skoordynować proces leczenia. Wszystkie wystawione danemu pacjentowi e-recepty są do wglądu na Internetowym Koncie Pacjenta, także po ich wykupieniu, dzięki czemu lekarz może lepiej koordynować proces leczenia, zapobiegać polipragmazji i interakcjom międzylekowym.
Doświadczenia z innych krajów pokazują, że wprowadzenie elektronicznych recept przyniosło oszczędności dzięki zmniejszeniu liczby pomyłek, podniesieniu bezpieczeństwa pacjentów, ograniczeniu biurokracji i uszczelnieniu obrotu lekami.
Na stronach Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) opublikowano zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące obsługi recept w formie elektronicznej.
Liczba wyświetleń:
1 114
Skomentuj