Wirtualne serce pomoże lepiej kształcić lekarzy

Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Wirtualne serce pomoże lepiej kształcić lekarzy

Stworzenie wirtualnego modelu serca o prawidłowej anatomii i z wadami, z którymi muszą się mierzyć lekarze, zakłada projekt „Wirtualne serce”, który wykorzysta do kształcenia przyszłych medyków narzędzia wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości. Szczegóły projektu przedstawiono w Zabrzu.

Jak wyjaśniono podczas konferencji prasowej w Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu, dzięki specjalnym okularom i specjalnej aplikacji na urządzenia mobilne możliwa będzie podróż w głąb ludzkiego organizmu i odzwierciedlenie serca, a w przyszłości zapewne również innych organów bez użycia modelu fizycznego.

Zdaniem pomysłodawcy przedsięwzięcia dr. hab. Zenona Piotra Halaby z Uniwersytetu Opolskiego, którego studenci jako pierwsi skorzystają z dobrodziejstw „Wirtualnego serca”, poszerzona rzeczywistość stanowi rewolucję w nauczaniu, nie tylko medycyny.

„Poza nauką umiejętności praktycznych, nabywaniem wiedzy, jesteśmy w ten sposób w stanie nauczyć tego, co jest trudne – to działania w trakcie stresu, nabierania pewnych postaw, umiejętności komunikacji. Przybliża nas to do naturalnych warunków, w jakich lekarzowi przyjdzie działać. Student przygotowany na bazie poszerzonej rzeczywistości to lekarz bezpieczniejszy dla pacjenta, ale też lekarz, który wyniesie więcej z kontaktu z pacjentem” – powiedział PAP. Jego zdaniem możliwości, jakie niesie nowoczesna technologia, z czasem ograniczą liczbę zajęć, jakie studenci odbywają w prosektorium.

„Studenci to tylko początek, są też lekarze różnych specjalności. Często jest tak, że lekarz nie jest w stanie spotkać się z jakimiś rzadkimi wadami w trakcie swojej praktyki. Chcemy im również udostępniać ten materiał, aby mogli się uczyć, aby mogli też planować zabiegi i leczenie, więc edukacja, ale bardzo szeroko rozumiana” – powiedział kierownik Pracowni Bioinżynierii FRK dr hab. Piotr Wilczek.

Na obecnym etapie projektu w specjalnych goglach można już obejrzeć prawidłowy obraz serca, które się kurczy i prawidłowo pracuje. „Technologia pozwala zobaczyć je nie tylko z zewnątrz, ale możemy też robić przekroje, wchodzić też w głąb tego serca, zobaczyć, jak wyglądają zastawki, jak wyglądają naczynia, jak krew przepływa” – tłumaczył Wilczek.

Początkowo planowane jest utworzenie platformy e-learningowej. Następnie projekt będzie rozwijany dalej; przy zastosowaniu skanowania trójwymiarowego i tworzenia animacji technologią przechwytywania ruchu będzie zdążać do opracowania całej anatomii człowieka.

Nad techniczną stroną przedsięwzięcia pracują specjaliści z gliwickiej The Farm 51 Group, którzy stworzyli wcześniej m.in. innowacyjną aplikację Chernobyl VR Project – interaktywną opowieść o katastrofie jądrowej w Czarnobylu.


Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl | Anna Gumułka

Liczba wyświetleń:

360

Skomentuj

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę przepisów dot. wprowadzania Internetowego Konta Pacjenta. Zmiany dotyczą także m.in. dopuszczenia sprzedaży wysyłkowej niektórych leków przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne. Zgodnie z przyjętą ustawą,...
Od lutego trwa pilotaż e-recepty. W kwietniu do systemu podłączono wybrane apteki i placówki medyczne, a w maju rozpoczęto wystawianie pierwszych recept elektronicznych. Działania te mają umożliwić wprowadzenie e-recept do użytku w całym kraju od...
Informujemy, że kolejne nowe funkcjonalności są już dostępne w Gabinecie drWidget. Od teraz program umożliwia m.in. rozliczanie świadczeń stomatologicznych oraz edycję wielu deklaracji naraz. Sprawdź, jakie jeszcze nowości dla Ciebie...
15 listopada 2018, Warszawa Kongres skierowany jest do osób podejmujących się trudnego tematu zarządzania placówkami medycznymi. Spotkanie ma za zadanie m. in. zachęcenie uczestników do refleksji i dyskusji nad rezultatami ich pracy oraz kierunkami...