Teleopieka w Poznaniu
Obecnie 250, a docelowo 550 samotnych, schorowanych i często niesamodzielnych osób starszych korzysta w Poznaniu z nowoczesnej usługi teleopieki. Innowacyjne rozwiązanie pozwala przede wszystkim na szybkie wezwanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia, ale umożliwia także zwykłe kontakty.
Centrum Teleopieki działa od 1 kwietnia 2017 roku. Nad bezpieczeństwem podopiecznych czuwa dziewięciu teleasystentów, zatrudnionych przez Stowarzyszenie Medycyna Polska. Pracują 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. System skierowany jest do osób starszych, niesamodzielnych lub tych, którzy wymagają stałego nadzoru. W pierwszej kolejności pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przeprowadzają wywiad środowiskowy i wspólnie ze specjalistą ds. teleopieki oraz asystentami ustalają Indywidualny Program Opieki i Wsparcia, następnie wprowadzają podopiecznych i szkolą z obsługi zestawu do teleopieki.
Podopieczny otrzymuje telefon i specjalną opaskę, która pozwala na wezwanie pomocy. Obsługa zestawu ogranicza się do dwóch przycisków. W momencie zagrożenia życia podopieczny dzwoni do Centrum Teleopieki na połączenie ratunkowe "czerwone". Realizowane są też połączenia "zielone" - przychodzące
i wychodzące. Połączenia te mają charakter podtrzymania kontaktu z podopiecznym w ramach cotygodniowych rozmów. Udział seniorów w projekcie jest całkowicie bezpłatny.
Projekt zakłada wsparcie zintegrowaniych nowoczesnych rozwiązań IT, tworzących system teleopieki oraz telemedycyny w ramach Centrum Teleopieki z usługami oferowanymi w ramach Centrum Usług Domowych. Usługi CUD to m.in. wsparcie asystenta osób starszych i niepełnosprawnych, wolontariuszy , lekarza geriatry, opieka pielęgniarska, rehabilitacyjna, psychologiczna i prawna.
Od 1 kwietnia 2017 roku Centrum Teleopieki w Poznaniu "wysłało" 30 karetek pogotowia ratunkowego do podopiecznych, dzwoniących na linię ratunkową SOS.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
Liczba wyświetleń:
1 460
Skomentuj