Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Już 10 milionów Polaków korzysta z Internetowego Konta Pacjenta

Liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dynamicznie rośnie. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. aktywowano ponad 5 mln kont – o 1,4 mln więcej niż w całym 2020 r. i ponad 6 razy więcej niż w całym 2019 r. To efekt wprowadzenia licznych nowych funkcjonalności, które ułatwiły zdalne korzystanie z usług ochrony zdrowia - tłumaczy Centrum e-Zdrowia.

Do grudnia 2019 r. IKP aktywowało 907 tys. osób. Rok później było to już 4,6 mln, a w lipcu 2021 r. aktywowanych zostało już ponad 10 mln kont. W szczytowym momencie – kwiecień 2021 r. – ponad 1,2 mln osób zalogowało się po raz pierwszy na IKP, czyli więcej niż łącznie przez cały 2019 rok.

- Sukces Internetowego Konta Pacjenta wynika niewątpliwie z jego użyteczności. Potwierdza to zarówno liczba osób, które uruchomiły IKP, jak i wynik ubiegłorocznego badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, w którym ponad 3/4 respondentów deklarowało jego przydatność. Co istotne, znaczna część funkcjonalności, które pojawiły się na IKP w okresie pandemii, nie była wcześniej planowana. Zostały one wprowadzone jako reakcja na bieżące potrzeby Polaków związane z dostępem do informacji online o swoim zdrowiu. Fakt, że zostały sprawnie wdrożone, świadczy o naszej skuteczności, ale również o bardzo dużym potencjale rozwojowym IKP i elastyczności tej aplikacji – mówi Jarosław Kieszek, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Dzięki IKP można:

  • pobrać Unijny Certyfikat Covid, a także otrzymać e-skierowanie na szczepienie przeciw Covid-19 oraz mieć dostęp do wyników testu na koronawirusa i informacji o kwarantannie i/lub izolacji,
  • wypełnić ankietę programu Profilaktyka 40 PLUS, dzięki czemu można skorzystać z pakietu badań profilaktycznych,
  • mieć stały dostęp do wystawionych e-recept i e-skierowań wraz z wszystkimi informacjami, które zawierają te dokumenty, m.in. kodami ich realizacji, informacjami o dawkowaniu leków oraz terminami umówionych na e-skierowanie wizyt,
  • otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
  • wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
  • udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
  • uzyskać dostęp do informacji o historii wizyt w przychodni oraz o pomocy, jakiej udzielono w ramach NFZ, a także ile NFZ zapłacił za świadczenia,
  • mieć dostęp historii leczenia osoby bliskiej, która nas do tego upoważniła, a także dziecka do 18 roku życia (wraz z dostępem do wystawionych mu e-recept i e-skierowań),
  • znaleźć informacje o wystawionych e-zwolnieniach,
  • złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Pół miliona instalacji aplikacji mobilnej mojeIKP

Istotną nowością, która ma wpływ na wygodę korzystania z Internetowego Konta Pacjenta, jest udostępnienie w maju 2021 r. bezpłatnej aplikacji mobilnej mojeIKP na smartfony z systemami Android i iOS. W ciągu niespełna dwóch miesięcy od uruchomienia została zainstalowana prawie 500 tys. razy. Daje ona dostęp do wybranych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta m.in. e-recept i e-skierowań, umożliwia rejestrację na szczepienie przeciw COVID-19, a także wykupienie leków poprzez kod QR (bez podawania w aptece numeru PESEL). Aplikacja umożliwia też dostęp do Unijnego Certyfikatu Covid, który w mojeIKP oraz na Internetowym Koncie Pacjenta dostępnym na www.pacjent.gov.pl, został wygenerowany już ponad 6 mln razy.

Centrum e-Zdrowia zapowiada, że aplikacja mojeIKP będzie sukcesywnie rozbudowywana o nowe funkcjonalności, które pojawią się jeszcze w tym roku. Można ją pobrać na telefon z systemem operacyjnym Android z Google Play(Otworzy się w nowej karcie), a na iOS z AppStore(Otworzy się w nowej karcie).

Coraz więcej seniorów korzysta z Internetowego Konta Pacjenta

Z IKP niemal równie chętnie korzystają mężczyźni jak i kobiety (odpowiednio 47 proc. i 53 proc.). Najliczniejszą wiekowo grupę użytkowników stanowią osoby między 35 a 50 rokiem życia (30 proc.), natomiast najmniej liczną – osoby mające ponad 75 lat, które aktywowały ponad 108 tys. kont. Mimo stosunkowo niskiego udziału osób 75+, to właśnie w tej grupie daje się zauważyć najwyższy względny przyrost aktywowanych kont. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. liczba aktywowanych kont osób po 75 r.ż. była już dwukrotnie wyższa niż w całym 2020 r.

Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia planują dalszy rozwój Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mojeIKP. Wśród planowanych funkcjonalności znajdują się centralna e-rejestracja, zamawianie e-recept, dostęp do e-skierowań na rehabilitację i w zakresie psychiatrii, a także narzędzia dotyczące profilaktyki zdrowotnej. Nowe funkcje pojawią się także w aplikacji mojeIKP, w której użytkownicy uzyskają dostęp do – oprócz większości wcześniej wymienionych rozwiązań – kont dzieci oraz innych osób bliskich, a także logowania się za pomocą twarzy lub odcisku palca.


Źródło: Centrum e-Zdrowia

 

Liczba wyświetleń:

137

Skomentuj

Liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dynamicznie rośnie. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. aktywowano ponad 5 mln kont – o 1,4 mln więcej niż w całym 2020 r. i ponad 6 razy więcej niż w całym 2019 r. To efekt wprowadzenia licznych...
Bezpieczna nawigacja do szpitala oraz przewodnik po budynku, niezbędnik informacji, czy intuicyjny profil pacjenta – to niektóre z rozwiązań, które znalazły się w Aplikacja Pacjenta Centrum Zdrowia Dziecka. Dzięki wsparciu partnerów oraz...
Mobilna wersja Twojego programu przeszła prawdziwą metamorfozę - odświeżyliśmy każdy widok aplikacji! Nowy design jest nie tylko miły dla oka, lecz także funkcjonalny: zapewni Ci jeszcze wygodniejszą i bardziej intuicyjną pracę z aplikacją. Oprócz...
Wybuch pandemii, ograniczenie działalności wielu branż, wprowadzanie restrykcji wstrzymujących aktywność społeczną i gospodarczą oraz zwiększenie niepewności poskutkowały recesją sięgającą 2,7% PKB w ujęciu realnym w 2020 r. W efekcie, jak wynika z...