Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

GIS: Pandemia przyspieszyła cyfryzację sanepidu

Pandemia przyspieszyła cyfryzację Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wdrożone rozwiązania znacznie zwiększyły wydolność inspekcji, zapewniając płynność w przeprowadzaniu wywiadów epidemiologicznych i podejmowaniu działań przeciwepidemicznych w ogniskach – poinformował główny inspektor sanitarny Krzysztof Saczka.

Rzecznik prasowy Głównego Inspektora Sanitarnego Jan Bondar przekazał, że zakończył się I etap informatyzacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Nastąpiła "migracja stron internetowych Państwowej Inspekcji Sanitarnej do portalu http://www.gov.pl".

Zaznaczył, że pandemia przyspieszyła cyfryzację sanepidu. Na potrzeby przeciwdziałania COVID-19 stworzono platformę Systemu Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej – SEPIS, która obecnie obsługuje interesantów, a w przyszłości ma objąć także inną działalności, takie jak bezpieczeństwo żywności i wody.

Wytłumaczył, że SEPIS daje możliwość sprawnego i szybkiego reagowaniu na potrzeby obywateli, w szczególności dotyczących pozyskania informacji związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym. W ramach digitalizacji inspekcji wprowadzono ogólnopolską infolinię do kontaktu z sanepidem +48 22-25-00-115. Zniesiono obowiązek wystawiania decyzji w formie papierowej. Pracownicy inspekcji nie dzwonią już z informacją o nałożonej kwarantannie czy izolacji, robi to automat.

"Dzięki platformie nastąpił wzrost efektywności pracy inspekcji sanitarnej – dziennie realizowanych jest kilkanaście tysięcy spraw z różnych obszarów działalności inspekcji, 85 proc. spraw jest podejmowanych i rozwiązywanych w ciągu pierwszych 3 godzin, a 98 proc. w ciągu 24 godzin" – podał rzecznik.

Główny inspektor sanitarny Krzysztof Saczka podsumował, że "wdrożone rozwiązania znacznie zwiększyły wydolność inspekcji sanitarnej, zapewniając płynność w przeprowadzaniu dochodzeń epidemiologicznych i podejmowaniu działań przeciwepidemicznych w ogniskach".

"Ma to kluczowe znaczenie wobec narastającej trzeciej fali epidemii" – dodał.

Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań możliwa stała się obsługa w wielu kanałach przez stronę internetową czy infolinię.

"Obywatel, który ma pozytywny wynik testu PCR lub miał kontakt z osobą zakażoną może w wygodny sposób na stronie internetowej wypełnić formularz www, który następnie trafia do wybranej komórki inspekcji sanitarnej. Pracownik inspekcja w ciągu 3 godzin przeprowadza wywiad epidemiologiczny i podejmuje decyzje o przyznaniu kwarantanny, o czym obywatel jest informowany SMS-em. Obywatel przez cały czas odbywania kwarantanny może kontaktować się z dedykowaną infolinią lub ze stacją prowadzącą sprawę. Po zakończeniu kwarantanny obywatel dostaje informację SMS, że zakończył kwarantannę" – zauważył Bondar.

Dodał, że w przyszłości będzie można także dokonać zgłoszenia w aplikacji mobilnej. Ponadto przekazał, że zbudowano system wewnętrznej komunikacji między pracownikami inspekcji. Dzięki temu skrócono wiele procesów, przyspieszono obieg dokumentów. To także źródło danych. Bondar zaznaczył, że to dopiero początek cyfryzacji.

"Przyszłość to budowa i zastosowanie rozwiązań opartych na chmurze informatycznej, współpraca z innymi organizacjami wraz z elektroniczną wymianą informacji, automatyczna sprawozdawczość wykorzystująca rozwiązania business inteligence, ograniczenie do minimum dokumentacji papierowej w inspekcji" – wyliczył.

Pełnomocnik premiera ds. GovTech Justyna Orłowska podkreśliła, że "stworzenie dostosowanego do potrzeb użytkowego narzędzia to niewątpliwy sukces".

"Rozwijanie cyfrowej administracji to misja Centrum GovTech – mam nadzieję, że to dopiero pierwszy etap innowacji w tym obszarze, a system będzie sprawdzał się we wszystkich zadaniach leżących w zakresie GIS" – stwierdziła.(PAP)


Źródło: PAP

Liczba wyświetleń:

213

Skomentuj

W związku z bardzo szybko postępującym procesem informatyzacji sektora ochrony zdrowia w Polsce oraz toczącymi się pracami nad wdrożeniem kolejnych rozwiązań z obszaru e-zdrowia, Centrum e-Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Zdrowia przygotowało...
Polska w dwa lata wskoczyła z 31. na 9. miejsce w światowym rankingu e-partycypacji ONZ. Do szybkiego awansu przyczyniło się wprowadzenie i rozwój Internetowego Konta Pacjenta (IKP). W światowym rankingu e-partycypacji ONZ pierwsze trzy miejsca...
Dedykowane są głównie początkującym użytkownikom Gabinetu drWidget i pomagają postawić pierwsze kroki w programie. Poruszają ważne tematy, takie jak wystawianie/ usuwanie e-recept, edycja profilu lekarza czy używanie schowka wizyt. Nowe filmy...
Blisko 180 wystawców, ponad 120 warsztatów i wykładów - tak będzie wyglądać tegoroczne spotkanie Warsaw Dental Medica Show. Na targach nie zabraknie także dr100, czyli programu do prowadzenia gabinetów i klinik stomatologicznych. Już w październiku...